Cișmigiu & Comp.

Spre bucuria nostalgicilor, Cişmigiu & Comp., una dintre cele mai iubite opere din literatura noastră dedicată adolescenţilor, romanul „lăzăriştilor“ care a fascinat tineri din toate liceele, apare acum într-o nouă ediţie. Căci a venit rândul noilor generaţii să descopere o lume dispărută (viaţa liceenilor interbelici) şi să se lase furate de universalitatea poveştii lui Grigore Băjenaru: năzbâtiile şi şotiile coapte împreună cu colegii de clasă; profesorii şi poreclele lor trăsnite; primele iubiri – toate învăluite de dulcea candoare specifică vârstei. - See more at: http://www.editura-art.ro/carte/cismi...

304 pages, Hardcover

First published January 1, 1942

Grigore Băjenaru

18 books27 followers
Grigore Popescu-Băjenaru was a Romanian writer. His best known novel is "Cişmigiu et Comp.", that presents his adventures as a student of Gheorghe Lazăr High School, situated near the Cişmigiu Gardens in central Bucharest, in the interwar period. It was a best-seller for several decades, and still popular among high school students. Its sequel is "Bună dimineaţa, băieţi!", presenting moments from his career as a teacher.

He was born in Periş, near Bucharest. After attending high school, he studied literature and philosophy at the University of Bucharest. He worked as a teacher at several private and state schools, and later took administrative jobs at Bucharest City Hall, the Astronomical Observatory and at the Art Gallery.

1,604 (48%)
1,056 (31%)
501 (15%)
124 (3%)
23 (<1%)
Displaying 1 - 30 of 130 reviews
Profile Image for Gabriela.
814 reviews74 followers
February 18, 2011
O opera ce poate fi citita oricand, fie elev pe bancile liceului, fie adult. O minunata incursiune in zilele fara griji, pline de glume si basm ale liceenilor de la Liceul Lazar. O recomand tuturor!
Profile Image for Vio.
252 reviews114 followers
November 10, 2021
Grigore Băjenaru, mulțumesc frumos! Cu siguranță îmi doresc să mă întorc la cartea asta. Au fost momente cînd am rîs cu lacrimi. Ce plăcere să redescopăr limba română autentică (?) de acum aproape 100 de ani -”a moțăi din cap”. :D
Colegii mei de liceu s-au întîlnit acum un an ”după 20 de ani”. Mă simt totuși mai aproape de colegii de clasă ai lui Băjenaru decît de ai mei. Asta ar trebui să spună mai multe despre carte decît despre relația mea cu foștii colegi (țin legătura cu mulți dintre ei).
Habar nu aveam că în anii 20 existau deja ”oracole”.
Recomand cartea asta dacă vă face plăcere să vă reamintiți de liceu. Într-un fel sau altul.

Lectura merge unsă, am citit 300 de pagini în 25 de ore, în care am și dormit și făcut și altceva. Punctuația e cam haotică și și la capitolul typos stăm binișor, dar Cișmigiu & Comp. e ca o gură de aer proaspăt.
Profile Image for Alex.
503 reviews116 followers
March 9, 2018
A clear 5 star. This book is very well written. I had my 20 years reunion two years ago. This book is about highschool, about the crazy stuff we did as high school pupils. The set is Gheorghe Lazar highschool. which was closed to the highschool where I used to go "Sf.Sava" in Bucharest. Between the two highschools is the nice Cismigiu Park, and we always wondered to whom belonged the park more - to us or to Lazar. OK, Lazar highschool is situated almost exactly in the park so...
Anyhow, the book was very closed to my heart. I wondered how was it possible to spent 40 years of my life without reading this book. Without even knowing about its existence till one year ago.
I am glad I read it, i would recommend it to all of you but I am almost sure there is only the romanian version out there
10 stars from me.
Profile Image for Oana.
260 reviews40 followers
November 15, 2020
“Si profesori de astazi au fost ieri elevi”.
Am citit cu zambetul pe buze aceasta carte autobiografica care prezinta intamplarile si peripețiile elevilor Liceului Gheorghe Lazar in perioada interbelica.
Romanul are un farmec aparte raportat la societatea din zilele noastre, deoarece înfățișează o lume diferita, atat ca principii cat si ca valori.

Profile Image for Crina Bucur.
45 reviews79 followers
February 15, 2016
This book definitely made me decide to enroll in Gheorghe Lazăr National College :) Great read, brings back lots of memories.
Profile Image for Andrei Stoian.
496 reviews8 followers
September 24, 2023

Este bizar felul în care cât timp suntem la liceu ne petrecem o bună parte din timp, dorindu-ne să se termine odată, iar odată ce se termină revenim din nou și din nou la povești despre liceu. Fascinația colectivă față de anii liceului este stranie. Poate fi explicată în câteva moduri, dar pentru mine ironia nu se pierde. Ne fascinează liceul pentru că este o experiență comună pe care o împărtășim toți. Citim cărți, urmărim filme și seriale despre viața de liceu pentru că este mult mai distractiv și mai ușor să urmărești alte persoane luptându-se cu munți de teme, un număr interminabil de teste și ascultări și mustrări din partea profesorilor anoști atunci când tu ai scăpat de astfel de probleme și pentru că în timp aspectele neplăcute se șterg și rămân doar nostalgia, amintirile plăcute, poznele, glumele, primele prietenii serioase și primele povești de iubire.
După cum am spus la început, indiferent câți ani trec, mereu ne întoarcem la povești despre liceu, iar eu sunt la fel de culpabil ca oricine altcineva. Am căutat să citesc despre liceu în Elevul Dima dintr-a VII-A, care pentru mine s-a dovedit a fi o dezamăgire, în Romanul adolescentului miop, care rămâne pentru mine cartea absolută în ce privește adolescența, iar acum am citit cartea lui Grigore Băjenaru, care capturează mai bine esența adolescenței și liceului decât Mihail Drumeș, dar este departe de capodopera lui Eliade.
,,Cișmigiu & Comp." reprezintă o înșirurire de povești, anecdote, pe care autorul le-a trăit personal în anii 20, ca elev al Colegiului Național Gheorghe Lazăr. Poveștile sunt distractive, amuzante, interesante în felul lor, vorbind despre diverse pozne, experiența examenelor, profesori extraordinari și profesori mai puțin extraordinari, chiulit, primele iubiri etc. Pe scurt, cartea lui Băjenaru reflectă destul de bine viața de licean, bazându-și atracția exact pe faptul că prezintă experiențe universale.
Memoriile lui Grigore Băjenaru sunt o lectură lejeră, nostalgică, plăcută, însă doar atât, cartea nu are cine știe ce valoare istorică sau literară. Dacă Romanul adolescentului miop este încărcat de filosofie, politică, critică socială, fiind o introspecție în mintea și sufletul unui adolescent, cărții lui Băjenaru îi lipsește cu desăvârșire profunzimea. Dacă Eliade își propune să prezinte realitatea cum este, fără nicio înfrumusețare, Băjenaru face exact opusul, nu o să găsești înjurături, frustrări sexuale sau orice fel de aspect mai întunecat al realității, găsești în schimb metafore copilărești din plin. După cum am zis, poveștile sunt interesante, dar nu există o linie narativă concretă, povestirile sunt aranjate aproape întâmplător, nu formează o structură narativă.
Prin urmare, ,,Cișmigiu & Comp." este o lectură distractivă, încărcată de nostalgie, cu care este ușor să rezonezi, însă dacă o citești așteptând o capodoperă vei fi dezamăgit. Mi-a plăcut totuși sfârșitul, când , a fost un moment emoționant, care a oferit puțină profunzime, profunzime care lipsește în restul cărții.
Profile Image for Indru.
196 reviews43 followers
June 3, 2019
I will review this in Romanian, since it's irrelevant to english-speaking people.

Cișmigiu & Comp. e o operă epică în proz... Hai mă că glumesc, stați liniștiți. Cișmigiu & Comp. e o carte despre perioada cea mai frumoasă din viața unui elev: Liceul. E o lectură ușoară, amuzantă, dramatică în același timp, deosebit de aparte întrucât conține experiențele din viața personală a autorului, și o evocare nostalgică a perioadei în care acesta era elev al liceului Gheorghe Lazăr din București.
Mai mult, acțiunea se petrece în perioada interbelică, așadar imaginea care ne este prezentată este cea a unor București „de altădată” precum și a unui Cișmigiu etern, care în prezent nu mai există decât în cartea asta și în mințile celor care o citesc, întrucât Cișmigiul de azi a fost acaparat de modernism și nu se mai poate compara cu ceea ce a reprezentat el pentru o mână de elevi interbelici puși pe nebunii.
Tonul cărții se schimbă pe parcurs, avem parte și de dramatism, de poezie, dar mai ales, de ceea ce le acapara atenția liceenilor de altădată, care sunt cu totul și cu totul diferiți de ceea ce am fost noi și de ceea ce sunt liceenii acum.

Aș recomanda-o oricui știe să citească și are cel puțin zece ani împliniți de când a terminat liceul. Este cred cea mai bună modalitate de a savura o carte de acest gen, fără doar și poate. Pentru că nu știi să evaluezi cu adevărat ceva decât atunci când nu-l mai ai, respectiv e greu să privești cu nostalgie liceul atunci când încă ești în conflict cu profesorii care sunt indeciși dacă să te treacă sau nu clasa.

Damna Dirigintă, mi-ați dat un 7 la engleză după ce l-am lăsat pe David să copieze, și el a luat 9 și e analfabet la Engleză, a fost mereu. În fine, n-am de ce să mă plâng, în Lazărul domnului Băjenaru se studia Latină intensiv. Barba crescit, capus nescit. Și nu erau fete. Că era liceu de băieți. Pueri, ubi sunt, non sunt puellae. Sună interesant în latină, dar paradoxal.

Finis epistolae.
Profile Image for Dinu Guţu.
Author 6 books99 followers
July 3, 2019
Proza e usurica, mic-burgheza, moralizatoare si estetizanta pana la lesin, despre nostalgia interbelicului cu cele 3 strazi "luminate" ale Bucurestiului, un fel de Liceeni rock n roll, cu exceptionalisme exotizante despre perioada: "Nu cunosc aşezarea tuturor liceelor din, ţara noastră, dar nu cred să existe vreunul mai pitoresc şi mai fermecător încadrat ca liceul Lazăr, care este înconjurat din trei părţi de Cişmigiu, grădină cu reputaţia de a fi cea mai frumoasă şi cu cele mai variate specii botanice din Europa. "
Naratoru i-un tocilar plictisitor , care nu se (auto)saboteaza defel, un premiant castrat simbolic care cade mereu in picioare dupa replici rebele de genul: "― Hai, mă, să dăm o raită prin oraş, la lumina lunii! Pe căldura asta nu face să stăm în casă! Am auzit că la Curtea de Argeş e o îngheţată grozavă!" inghetata, frate, mergeau dupa inghetata, si-n toata cartea nu-i o injuratura, nicio injuratura. Fascinant cultu adolescentilor astia de-a face parte din cultura dominanta a parintilor si profesorilor, aproape fara nicio urma de rezistenta simbolica.
Romanu n-are tensiuni, nu vezi personaje care evolueaza, ci mai degraba i-un relanti de anecdote unele hazlii, majoritatea slabe, dar neutre social ori politic, care nu chestioneaza absolut nimic din acea realitate.
Lectura desi e boring poate fi utila ca si document pentru cine face sociologia educatiei si vrea niste marturii si perceptii ale habitusului viitoarelor elite bucurestene, habitus perpetuat aproape la indigo si astazi (apropo, niciun interes ori cuvant despre cealalta Romanie, adica aia 60% de analfabeti din anii 20).
Cismigiu et comp. e un elogiu nostalgic interbelicului si cam atat, nu-nteleg filmele multora cu acest text, care desi-i YA lit, i-o carte slaba, prefer Ion Creanga la orice ora, macar avea haz si-i placea sa bea.
Profile Image for Cris.
208 reviews17 followers
February 5, 2022
Daca esti o fire nostalgica si ai iubit mult perioada liceului, daca te gandesti si azi cu mult drag la profesorii tai si la nazbatiile colegilor, la chiulul de la ore si la copiatul la teste, la nerusinarile pe care le-ai regretat imediat ce le-ai rostit dascalilor sau la primele iubiri, atunci aceasta carte este pentru tine. Aceasta carte a fost si pentru mine o surpriza extraordinara! Emotionanta, umoristica, educativa!

Primul lucru major pe care l-am remarcat si pe care vreau sa vi-l spun este ca anii ‘20 ai secolului trecut, pe cand Bajenaru era un “lazarist”, nu sunt diferiti de anii mei de invatamant. Si eu, probabil ca si voi, am avut profesori exigenti, care au exagerat cu o vorba, poate chiar si cu un gest sau profesori depasiti de sarcinile de munca si de situatiile tensionante sau de replicile necivilizate ale unui elev.
Profile Image for Mișu.
21 reviews5 followers
October 11, 2021
Cartea nu m-a dat pe spate, mi s-a parut ca ii lipseste esenta, iar descrierile peisajelor/anotimpurilor au fost puerile, cu foarte multe expresii artistice ingramadite in fraze, aducand mai degraba cu tema unui scolar la limba romana. Totusi, am apreciat umorul si intamplarile povestite, opera citindu-se foarte usor.
Profile Image for anda.
9 reviews4 followers
March 23, 2018
Mi-a plăcut nespus de mult cartea aceasta. A fost amuzantă și ușor nostalgică la sfârșit. Aproape că mă face să îmi imaginez cum voi privi în viitor zilele din timpul liceului și acum realizez cât de importante sunt pentru cineva. Merită recitită pe la 20 de ani.
Profile Image for Andrei Moldovan.
70 reviews13 followers
June 8, 2024
O emoție specifică și bine ilustrată prin toate cadrele și ipostazele în care a fost pus naratorul si ai săi colegi de breaslă , iar ultimul capitol cu întâlnirea de 20 de ani te rupe pur și simplu😩
Profile Image for Ella Dincă.
146 reviews3 followers
August 20, 2022
It felt like I was reading my father’s memoirs from his school time 🤭 Now I understand better his comparison between my school experience and his.
Apart from that, I could not see the literary value of this book. I have read better Romanian authors😁
Profile Image for Mihaela.
3 reviews
July 12, 2014
Aceasta carte am citit-o pentru prima oara in generala, la recomandarea dirigintei si in acelas timp profesoarei mele de romana. Frunzarind prin biblioteca mamei mele am gasit-o printre cartile ei. Entuziasmul descoperirii ei, nerabdarea de a o citi data de modul frumos in care am auzit vorbindu-se de ea, m-au facut sa o "devora" fara a sta pe ganduri. O carte plina de umor care povesteste nazbatiile, intamplarile prin care trece Bajenaru mai ales pe perioada liceului, perioada care il schimba, evolueaza, se maturizeaza.
Probabil partea mea favorita din carte este sfarsitul. Timpul ireversibil, a carui trecere aduce pe langa imbatranire schimbarea si rememorarea frumusetiilor trecutului m-a emotionat.
Profile Image for Alexandru Gogoașă .
153 reviews32 followers
March 8, 2022
Superbă!
Nu am citit-o pe când eram adolescent, elev, acum o citesc prima data in calitate de ...profesor și tare m-am bucurat că așa a fost sa fie, am râs de toate pățaniile și m-am imaginat și eu pus în fața lor, am luat aminte de anumite aspecte și sper sa mai dau peste o astfel de carte.
Literatura romana are comori și acestea nu sunt puține, trebuie doar sa le căutăm.
Profile Image for Constantin.
10 reviews1 follower
February 23, 2023
amintirile mă răscolesc...:)) lăsând gluma la o parte pur și simplu superb 🥺❤️
July 6, 2023
O lectură surprinzător de frumoasă și rapid de citit! De obicei optez pt cărți scrise de autori din afară, din simplul motiv că generația noastră nu este familiarizată cu argourile folosite în operele românești. Pe parcursul romanului am dezvoltat un sentiment de melancolie și tristețe adus de gândul că tocmai am absolvit clasa a VIII-a și am lăsat in urmă biblioteca unde îmi petreceam pauzele de recreație, colegii cu care am împărtășit atâtea amintiri frumoase și profesorii pe care i-am admirat și respectat atât de mult. Sfârșitul nuvelei aduce în prim plan reîntâlnirea elevilor de la liceul Lazar, fapt care mă face sa fiu entuziasmată de ce aventuri si de încercările peste care o să dau in momentul în care o să pășesc în curtea liceului, noul meu cămin.
Profile Image for Leontina.
262 reviews49 followers
November 13, 2014
Prima dată când am citit-o era sigur prin generală, dar nu mai îmi amintesc exact prin ce clasă eram.
În fine, ideea principală ar fi că parcă de data asta mi-a plăcut mai mult decât prima dată. Poate de unde mi-a amintit de liceu și de emoțiile de la bac pe care le-am avut astă vară, nu știu sigur.
Oricum, cartea asta, deși destul de simplă și fără o poveste exactă, este una pe care eu o recomand oricui, chiar dacă este mai veche, ca să zic așa, pentru că merită într-adevăr. Ea prezintă viața de licean a lui Popescu-Băjenaru Grigore în care el ne povestește despre evenimentele din timpul anilor de liceu, el fiind elev al liceului Lazăr, care pe el l-au marcat cel mai mult, ca să zic așa, deși poate termenul nu este foarte bine folosit aici. Mai exact ni se povestesc în mare parte toate năzbâtiile și șotiile pe care el împreună cu alți colegi le-au făcut în timpul celor opt ani de liceu. Da, opt, pentru că în 1920 când are loc acțiunea liceul începea mai devreme și dura opt ani. Dar pe lângă astea mai sunt povestite și alte evenimente care au fost mai importante pentru personajul principal cum ar fi: prima iubire, profesorii pe care i-a stimat el cel mai mult, sau cei mai nesuferiți sau cei cărora li se făceau cele mai multe șotii și alte experiențe din timpul liceului. Iar în final aflăm ce s-a întâmplat cu acel elev care nu era tocmai unul din cei mai cuminți elevi, ca de altfel ce s-a întâmplat între timp și cu ceilalți colegi de clasă.
Ce pot să mai zic? La un moment dat râdeam singură în cameră, serios. Deci elevii aceștia din carte erau destul de trăzniți ei așa și nu ezitau să facă vreo glumă dacă aveau ocazia. Bineînțeles la profesori la care știau că își pot permite acest lux, ca să-i zic așa. Ca să nu o mai lungesc, că și așa nu mai am de ce, cartea asta chiar o recomand oricui, este o lectură ușoară, haioasă și garantat vă va plăcea, sau cel puțin asta presupun eu. Adică, serios, este povestea unor elevi, cum ar putea să nu atragă? Deși trebuie să recunosc că la final am început să-mi amintesc de bac și de faptul că am terminat liceul și era cât pe ce să mă apuce nostalgia. Oricum, la final aproape că mi-au dat lacrimile. Citiți și veți afla de ce.
Profile Image for Alex.
198 reviews11 followers
October 15, 2020
toata copilaria si adolescenta mi-am dorit sa citesc cartea asta. era tot timpul pe listele de lectura obligatorii si niciodata nu am gasit-o.
intimplarea face ca sa o citesc acum, la mai mult de 20 de ani. e la terminarea liceului, iar povestea m-a prins si m-a fascinat teribil.
am ris cu baietii din Cismigiu et comp, m-am distrat la glumele si sotiile adolescentine si chiar am lacrimat la final, la momentul revederii dupa 20 de ani.
Bajenaru reuseste sa redea atit spiritul lazaristilor, cit mai ales spiritul epocii, al unei epoci trecute, dar fascinante, al anilor '20.
Cismigiul este un personaj in poveste. insa farmecul lui de atunci este inconfundabil si etern.
O carte care merita citita la orice varsta!
Profile Image for Alle.
10 reviews29 followers
October 11, 2016
O carte extraordinar de frumoasă, care a reușit să îmi deschidă noi orizonturi culturale (deși aș putea să le numesc ”pedagogice”), amintindu-mi, cu drag, de ”Elevul Dima dintr-a VII-a”, ”Romanul adolescentului miop” sau alte cărți care relatau povești adolescentine, din liceu... Pot spune că această carte mi-a adus nevoia de rebeliune în prim plan, mai ales că sunt și eu elevă la liceu acum. Aștept să urmăresc continuarea: ”Bună dimineața, băieți!”...sunt sigură că mă va conduce, mai departe, în drumul spre fericirea adolescentină.
Profile Image for Bogdan.
715 reviews45 followers
November 28, 2009
I heard of this book since high school but only now I was able to find time to read it. I liked it very much and enjoyed the stories from the author high school period. Some of them I remembered I experienced myself in similar context. But it is never the same.
I enjoyed also very much the spirit of camaraderie between colleagues. I remember that when I was in high school and later on at university, there was a spirit of competition between colleagues.
My copy of this book is in romanian.
Profile Image for Daria.
22 reviews2 followers
August 27, 2021
Inedit ca lectura acestei carti m-a transpus in lumea lazaristiilor de alta data,cu poznele lor si invatarea strengareasca.Insa esenta operei este cat de frumusetea vietii de scolar,perceputa in momentul copilariei tare grea.Scrierea este presarata atat cu momente hazlii,de la imitarea profesorilor sau scrierea versurilor romantice pana la momente miscatoare legate de viata omeneasca.Per total,Grigore Bajenaru m-a cucerit si cu siguranta nu am sa-l uit prea curand
Profile Image for Simona Șerban .
9 reviews3 followers
January 10, 2012
A funny story, a nice lecture for those who experienced high school or for those who want to remember with melancholy, the teenager life. Even though the story takes place in early 1930's, the happenings are still real in the 21th century ( nicknaming teachers, skipping classes, first love). The story is presented with good humour and it is a nice lecture regardless the age.
Profile Image for Alma Jurcut.
22 reviews1 follower
January 5, 2024
NU foarte interesant...
This entire review has been hidden because of spoilers.
Profile Image for Ramona Cantaragiu.
1,267 reviews21 followers
July 10, 2022
Luat ca relatare istorica despre cum era scoala acum aproape 100 de ani, romanul e plin de amanunte amuzante din viata elevilor poate interesante pentru cei care vor sa observe o anumita evolutie sau stabilitate a unor comportamente, dar pe mine stilul de jurnal nu m-a prins deloc si nici nu pot sa zic ca m-a amuzat teribil. Mi-e greu sa cred ca cineva nascut dupa 2000 ar putea fi realmente atras de o asemenea lectura asa ca nu prea inteleg insistenta cu care profesorii o tot pun pe lista de lecturi.
Profile Image for ioana teodora.
28 reviews
April 10, 2021
Merita 1000 de stele! E una dintre cărțile la care am plâns, am trăit alături de personaje in fiecare moment. Aceasta carte merita citită de fiecare elev sau chiar adult, niciodată nu este prea tarziu.
Profile Image for Bianca Bojneagu.
17 reviews4 followers
April 15, 2020