Als het verleden toekomst wordt

Arletta (Letta) is een jonge, introverte vrouw, die op veertienjarige leeftijd haar ouders heeft verloren. Als zij op een dag terugkeert naar de buurt waar ze opgroeide, is zij getuige van een angstaanjagende gebeurtenis. Wanneer ze kort daarna in haar flat een jong meisje dood aantreft, moet zij vrezen voor haar leven. Op de hielen gezeten door de daders en niet altijd wetend wie zij wel of niet kan vertrouwen, wordt zij geconfronteerd met haar eigen duistere verleden.

297 pages, Paperback

Published May 13, 2019

Marja Boomstra

12 books31 followers

11 (26%)
9 (21%)
16 (38%)
4 (9%)
2 (4%)
Displaying 1 - 8 of 8 reviews
Profile Image for Bianca Coppens.
313 reviews18 followers
December 20, 2019
Boek leest enorm vlot. Maar waar de erotiek te gedetailleerd werd beschreven...werd er langs de andere kant te luchtig op het werkelijke thema ingegaan. Dat vond ik spijtig.
Profile Image for Lena Blomme.
190 reviews2 followers
October 4, 2021
Eerste kennismaking met deze auteur.
Vond het boek niet slecht, maar weet niet goed of ik het als thriller of roman moet gaan benoemen.
Nu benieuwd naar het vervolg..ga nu eligio lezen.
Profile Image for Ina.
406 reviews10 followers
October 9, 2019
Dit valt onder psychologische thriller maar voor mij was het meer een erotische psychologische thriller. Het thema is wel heftig namelijk mishandeling, marteling waardoor Letta emotioneel getraumatiseerd is. Na het overlijden van haar ouders komt ze als 14 jarige in een opvangtehuis terecht waar ze bloot gesteld wordt aan veelvoudige mishandelingen. Als 23 jarige besluit ze terug te keren om nog eens haar ouderlijke huis te zien maar wordt ze getuige van een moord waardoor ze in een rollercoaster terecht komt waarbij de moordenaar haar op de hielen zit. Echter leert ze Rutger kennen en daar begint voor mij dan het erotische deel van het verhaal maar dat dan weer wordt afgewisseld met een thrillergehalte. Wat ik ook goed vond aan het boek is hoe mensen met een trauma leren hun gevoelens op stop te zetten, hoe ze zich kunnen aflsluiten van de werkelijkheid Het boek leest vlot weg maar de verstandhouding tussen Letta en Rutger vond ik wat zwemelig en a la royal boeken af. Voor de rest is het boek zeker een aanrader . Voor mj verdient het toch bijna een 4 ster.
Profile Image for Daphne.
140 reviews
January 27, 2020
Wat een verhaal... Ik ben er stil van. Moest snel doorlezen om het vervolg te weten! De schrijfstijl is in tegenwoordige tijd, dit kwam af en toe vreemd op me over, duurde even voordat ik door had wat ik vreemd vond tijdens het lezen.
Profile Image for Raymond.
3 reviews
December 17, 2019
ALS HET VERLEDEN DE TOEKOMST WORDT (Als het verleden toekomst wordt) is een mysterieuze titel en de afbeeldingng van de beer zonder gezicht en achter de tralies versterkt dit gevoel. Het boek werd gepubliceerd in mei 2019 en ik begon meteen te lezen na ontvangst. Dit boek is een mix van een heel spannend verhaal en een diep inzicht in de gedachtegang van de hoofdpersoon, Letta. Ze lijkt een onopvallende jonge vrouw te zijn die een duidelijk rustig leven leidt zonder al te veel externe invloeden. Een bezoek aan haar oude buurt waar ze vroeger woonde, eindigt dramatisch. Dramatisch in de zin dat ze getuige is van een gruwelijke scène en toen veranderde haar vredige leven drastisch.
De schrijver blinkt uit in het beschrijven van enge en ongemakkelijke details, maar daarnaast heeft het boek ook momenten van tederheid, opoffering en hoop. Omdat het boek vrij expliciet begint, zijn de intrinsieke passages van de hoofdpersoon - met chaos en hoop - fascinerend en ontroerend. De rode draad doorheen het boek is een thema dat tegenwoordig voor velen zeer actueel is en daarom blijft het verhaal je rondspoken. Kortom, verrassend en confronterend. Het boek zien, is het boek lezen ...
Profile Image for Cheyenne Joy.
136 reviews
October 26, 2022
Als het verleden toekomst wordt by Marja Boomstra 🌸🌸🌸
Arletta is een 23 jarige vrouw die een zeer bewogen verleden heeft. Door getuige te zijn geweest van iets verschrikkelijks komt ze Rutger tegen. Deze man is opdringerig en laat haar dingen voelen en ervaren die compleet nieuw zijn voor haar.
Hoe krijgt ze het verleden verwerkt? Wat voelt ze voor Rutger en hoe kan ze daarmee omgaan?
Redelijk spannend verhaal wat je meeneemt in een sneltrein van mishandeling, schuilen, verdriet, blijdschap, onbegrip, onzekerheid en liefde.
Displaying 1 - 8 of 8 reviews